Als littekens jeuken (2016)

Landelijk in de boekhandel verkrijgbaar voor € 17,50

Recensies

'Een boek over seksueel misbruik, maar ook over ziekte en pesten. Jan Kouwenhoven (1967) uit Wijk bij Duurstede schreef een aangrijpend boek over de gevolgen van seksueel misbruik. Een boek dat voor een deel autobiografisch is. Ook de schrijver werd in zijn jeugd misbruikt door een oom. Het is een boek om in één adem uit te lezen. Met heftige passages, maar ook met spanning. Tot het laatst toe blijft de lezer geboeid.

SCHAAMTE Freek wordt op zijn dertiende, net na het overlijden van zijn vader, door zijn oom, die jeugdwerker is, misbruikt. De impact hiervan is enorm. De jongen ontwikkelt een groot schaamtegevoel, waar hij met niemand over kan praten. Thuis wordt hij onhandelbaar en hij vertoont pestgedrag. Hierbij moet vooral een klasgenootje het ontgelden. Dat hij ouder wordt maakt het er niet gemakkelijker op. Zo worstelt hij met de vraag: zou het waar zijn dat een slachtoffer later zelf dader wordt? Zijn geweten gaat knagen, want stel nu dat zijn oom nog meer slachtoffers heeft gemaakt. Op zijn eigen manier probeert hij zijn oom te dwingen om hiermee te stoppen. Hij is ervan overtuigd dat vertellen wat hem is overkomen toch niet wordt geloofd. Als Freek jaren later is getrouwd en vader is van een zoon, krijgt zijn gezin het zwaar te verduren. Zijn vrouw ondergaat een zware behandeling tegen kanker. Van een oud-klasgenoot krijgt hij een vriendschapsverzoek via Facebook. Zij was degene die altijd werd gepast. Ze ontmoeten elkaar en na verloop van tijd wordt duidelijk dat ze hem obsessief volgt. Het verleden keert in alle hevigheid terug. Wat wil ze van hem en wat weet ze van zijn verleden?

Jan Kouwenhoven heeft het aangedurfd om verschillende zware onderwerpen een prominente rol in zijn boek te laten spelen. Het is een verhaal dat opgeschreven moest worden. Kindermisbruik komt nog steeds heel veel voor, vaak in de familiekring. De auteur vindt dat hier meer over gesproken moet worden, want zoiets moet voorkomen worden en bespreekbaar worden gemaakt.'

-’t Groentje

Freek is nog maar dertien jaar als hij door zijn oom Pim seksueel misbruikt wordt. De vader van Freek is onlangs overleden en in eerste instantie denkt hij dat zijn moeder aan zijn oom heeft gevraagd hem seksuele voorlichting te geven. Maar de twijfel groeit en groeit…

De gedachte aan wat hem overkomen is maakt hem soms zo misselijk dat hij moet kokhalzen. Maar oom Pim is jeugdwerker en die zal toch niet echt iets verkeerd bedoeld hebben?

Dan hoort hij dat mensen die zelf misbruikt zijn in hun latere leven een dader worden. Dat zal hem toch niet gebeuren? Zijn geweten knaagt aan hem en hij schaamt zich. Er was geen dwang aanwezig, hij liet het allemaal gebeuren. Hoeveel anderen zou zijn oom misbruikt hebben?

Inmiddels is Freek getrouwd met Eva en vader van een zoon. Zijn vrouw lijdt voor de tweede keer aan de behandelingen tegen borstkanker, dat heeft impact op het hele gezin.

Wanneer hij via Facebook een vriendschapsverzoek krijgt van een voormalig klasgenootje begrijpt hij daar niets van. Zou Saskia iets over hem te weten gekomen zijn? Waarom zoekt juist zíj vriendschap met hem, zij was tenslotte op school degene die gepest werd. Wat is er aan de hand?

'Als littekens jeuken' is een boek dat je niet meer weglegt wanneer je er in begonnen bent. De proloog laat niet zien wie de verteller is; je kunt daar alleen maar naar raden.

Kouwenhoven heeft op heel geloofwaardige wijze geschakeld tussen de puber en de volwassen Freek met hoofdstukken die wisselen tussen het heden en de puberjaren; dit alles gezien vanuit zijn beleving.

Hij mist zijn vader en de tijd waarin alles nog vanzelfsprekend was: 'Kon ik nog maar eens vijf minuten met hem samen zijn. Vijf minuten  terug in de tijd zijn. Vrij minuten onbezorgd kindergeluk voelen. Vijf minuten in de waan leven dat slechts oude mensen sterven.'

Het verhaal is duidelijk en verhult niets, het is zoals het is. Vol schaamte, schuldgevoelens, gerechtigheid, wraakgevoelens en het zoeken naar vergeving; alles levensecht beschreven met een hoge spanningsboog. Een zekere gebeurtenis wordt vaker aangehaald omdat het onderdeel is van het verhaal. Dat gebeurt niet te vaak, zodat het niet grof wordt.

Pesten is een groot onderdeel van het verhaal: 'Mijn pestgedrag heeft littekens over haar ziel getrokken.' Ook hier is de titel is helemaal duidelijk!

De onderwerpen zijn actueel en puur beschreven. Als lezer denk je dat je weet wat er gebeurd is, maar de auteur weet je toch nog te verrassen met een spannende climax.

De karakters zijn levensecht te noemen waardoor het als non-fictie leest.

- Graag gelezen

'Kouwenhoven weet op kundige wijze te schakelen tussen de puber en de volwassen Freek. Het boek is geschreven vanuit de belevingswereld van de hoofdpersoon. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid. Je voelt de wanhoop, de schaamte, de walging en het schuldgevoel van Freek tot op het bot. De gevolgen van het misbruik worden met het verstrijken van de jaren steeds zichtbaarder. Er blijft evenwel veel verborgen waardoor het boek voortdurend blijft intrigeren.

Jan Kouwenhoven heeft een uiterst pure schrijfstijl. Hij verpakt en verhult niet, maar schotelt de lezer de onverbloemde en rauwe waarheid voor.'

- Hanneke Tinor-Centi

'Als littekens jeuken laat zich vertellen vanuit het perspectief van Freek, in de eerste persoon. Heden en verleden worden afgewisseld. Het verleden begint in 1980, als Freek als dertienjarige misbruikt wordt. Een hoofdstuk dat walgend is en heftig om te lezen. De wijze waarop de auteur, Jan Kouwenhoven, alles beschrijft is gewoon bizar voor woorden. Jan heeft alles zo scherp op papier gezet dat het bijna doet denken aan een autobiografische roman. Door de nauwgezette beschrijvingen laat hij de lezer in de huid van de personages kruipen en ik kreeg regelmatig de koude rillingen van dit verhaal. Zo levensecht en zo tastbaar neergezet. Verschillende situaties die beschreven worden zijn niet altijd te bevatten en laten een bittere nasmaak achter.

In het heden worden de gevolgen steeds meer zichtbaar. Toch blijft er nog heel veel verborgen waardoor het verhaal voortdurend blijft intrigeren en een bepaalde spanning met zich meedraagt. Als lezer word je afwachtende gehouden en het verloop van het verhaal is absoluut niet te voorspellen. De dialogen tussen Freek en Saskia geven soms meer verwarring dan duidelijkheid. Ik weet van deze auteur dat hij in zijn schrijven heel perfectionistisch is en dit is zeker terug te vinden in Als littekens jeuken. In zijn eerste boek De worsteling was dit al goed zichtbaar, maar met zijn tweede boek heeft de auteur zich zeker overtroffen. Een bijzonder heftig en indrukwekkend verhaal, met een meer dan uitstekende uitwerking.

Als littekens jeuken is een roman met een vleugje spanning. Een boek dat niet makkelijk weg te leggen is en zeker een verhaal dat mij nog lang bij zal blijven. Geen boek met een super hoge spanningsboog, dus eigenlijk valt dit boek onder de categorie spannende roman, maar de aanwezigheid van diverse elementen voegt er een bepaald thrillerachtig aspect aan toe waardoor ik dit boek toch kan bestempelen als een (vrouwen)thriller.'

-Passie voor boeken & Vrouwenthrillers

Zeer heftig en meeslepend verhaal!

Dit is het eerste boek wat ik lees van deze schrijver en ik ben diep onder de indruk! Een verhaal wat je raakt tot in het diepst van je ziel. Je kunt er niet om heen, maar dit intense verhaal blijft in je hoofd zitten en maakt het moeilijk om met een nieuw boek te beginnen. Ik heb intens met de hoofdrol personages meegeleefd, want Jan Kouwenhoven neemt je mee in de belevingswereld van onder anderen Freek en Eva en je voelt hun pijn, wanhoop en verdriet als blijkt dat Eva voor de tweede keer borstkanker heeft.

Het heden en verleden wisselen elkaar af, wat heel prettig leest. In het verleden maak je mee dat Freek op een heel jonge leeftijd zijn vader moet missen en direct na het overlijden wordt hij sexueel misbruikt door zijn oom. Hij verandert en dat is op school ook te merken. Wat eerst een lieve jongen was, veranderde in een pester, wat enorme gevolgen op zijn verdere leven heeft. In het heden lees je over Freek’s schuldgevoel, schaamte en boosheid wat hij allemaal heeft moeten meemaken.

Het boek is heftig, maar met zoveel gevoel geschreven, dat je wordt meegesleurd in het leven van Freek. Stoppen met lezen is geen optie, je leest het in één adem uit. Zelden heb ik zo’n prachtig geschreven boek gelezen!

Ik heb diepe bewondering voor deze schrijver, het heeft mijn verwachtingen overtroffen!

-Boekenverslinder op bol.com

'Leest gemakkelijk en bijzonder goed geschreven. Woordkeuze die voor iedereen begrijpelijk is en wat maakt dat dit boek voor velen zeer toegankelijk is.

Het begint met het Verleden en het volgend hoofdstuk gaat over het Heden en zo wisselt dit het hele boek door wat ik persoonlijk erg prettig vond, aangezien de twee onderwerpen toch zware kost zijn die je niet zomaar naast je neerlegt.

Jan Kouwenhoven beschrijft in het Verleden de jeugd van Freek die al op jonge leeftijd zijn vader verliest en direct daarna seksueel wordt misbruikt door zijn oom. In het Heden maken we kennis met de getrouwde Freek die een jonge zoon heeft en zijn vrouw Eva die voor de tweede keer te maken krijgt met borstkanker.

Jan Kouwenhoven weet op een zeer realistische, prachtige en ontroerende wijze te beschrijven wat seksueel misbruik op jonge leeftijd met Freek heeft gedaan. Wat de gevolgen zijn ook eenmaal volwassen. Hoe het als een rode draad door zijn leven loopt. Nooit uit zijn gedachte is. Schuld- en schaamtegevoel, maar zich ook verantwoordelijk voelen voor de rest van de familie en deze in bescherming neemt. Het als een groot geheim en zware last met zich meedraagt. Een worsteling die geen enkel kind zou mogen meemaken. Pestgedrag kan ontwikkelen waardoor andere onschuldige kinderen weer de dupe worden en daar veel last van ondervinden ook op latere leeftijd en wat daar weer het gevolg van is en dit alles door slechts één dader: de volwassen oom. En zoveel (jonge) levens onnodig moeilijk maken… kapot maken.

Ook in het Heden weet Jan Kouwenhoven op doeltreffende wijze te beschrijven wat kanker binnen het gezin doet. Hoe in feite ieder gezinslid hier onder lijdt en machteloos toe moet kijken. Kanker heb je niet alleen, maar samen. Hoop, verdriet, machteloosheid, onbegrip, acceptatie, humor, lachen, boosheid, praten, zwakheden en sterk zijn lossen elkaar af. Hoe sterk je kunt en moet zijn en in het bijzonder hoe sterk zijn vrouw is en blijft. Hoe diep liefde voor elkaar kan gaan. Hoe gemis zijn tol eist. Bovendien wordt Freek in deze toch al moeilijke tijd geconfronteerd met zijn jeugd op diverse manieren. Hoe pester en slachtoffer nader tot elkaar komen en wordt duidelijk wat zijn zwijgen teweeg heeft gebracht.

Kortom een roman die mij diep heeft geraakt. Ik ben onder de indruk van de voortreffelijke wijze waarop dit alles is beschreven door Jan Kouwenhoven. Deze roman is een echte aanrader!'

-Mieke Wijnants

'Het verhaal wordt wisselend in het heden en het verleden verteld. Het vertelt het verhaal van Freek. Freek die in het heden worstelt met de kanker van zijn vrouw Eva en met de altijd aanwezige geesten uit het verleden.

In het verleden worden die demonen langzaam maar zeker verteld. Kanker bij verschillende familieleden. Het misbruik door zijn oom. Zijn pestgedrag naar een specifiek slachtoffer. Langzaam maar zeker komen verleden en heden samen tot een climax.

Het is een verhaal over het omgaan met dingen die in het verleden zijn gebeurd, het pesten, het misbruik. Een verhaal over wraak en de zoektocht naar vergeving. Maar ook een verhaal van recht praten wat zo ontzettend krom is. En daarnaast ook het verhaal van het om moeten gaan met die verschrikkelijke ziekte die kanker heet.

Voorin het boek staat dat het een roman is. Dat vind ik de lading niet dekken. Ik zie er zeker ook een thriller in. Sterker nog, ik heb boeken gelezen met het labeltje thriller die die naam veel minder verdienden dan dit boek. De opbouw naar de climax is spannend. Je wil ook steeds maar doorlezen, weten hoe het gaat aflopen, want dat er iets gaat gebeuren staat vast.

Schrijfstijl is prettig, je beleeft het verhaal echt met Freek mee. Al begrijp je lang niet altijd de keuzes die hij maakt.

Wat ik ook heel sterk vind, in de manier van vertellen, is dat niet alles letterlijk verteld wordt. Soms wordt alleen aan een gebeurtenis gerefereerd. Waarmee een gebeurtenis wel een rol heeft, en belang, maar waar niet teveel woorden aan vuil worden gemaakt. Zou dat wel gebeurd zijn, dan had het plat kunnen worden en afbreuk doen aan het sterke verhaal.'

-Thrillerlezers

Spannend, van deze tijd, leest makkelijk, grappig maar vooral vernieuwend qua combinatie van onderwerpen! Ik kon het niet meer wegleggen! Ik kijk uit naar het volgende boek!

-Kelllyy op bol.com

'De 13 jarige Freek wordt kort na het overlijden van zijn vader door zijn oom misbruikt. Oom Pim is in zijn vrije tijd actief als jeugdwerker. Freek heeft één belangrijke vraag waar hij mee worstelt: zou het waar zijn dat als je misbruikt bent, je later zelf ook dader wordt?

In zijn omgang is Freek niet geheel makkelijk en dat uit zich in pesterijen die, wat later blijkt, veel impact hebben gehad. Naarmate hij ouder wordt knaagt zijn geweten en vermoedt hij dat zijn oom meer slachtoffers heeft gemaakt. In zijn zoektocht om manieren te vinden, om zijn oom te doen laten stoppen, speelt hij voor eigen rechter. Dit komt voort uit zijn angst om te moeten opbiechten wat hem is overkomen.

‘Als littekens jeuken’ is geschreven in twee verhaallijnen: namelijk het heden en het verleden, die zich continue afwisselen waardoor je goed beeld krijgt van het verhaal dat harmonieus in elkaar zit.

Zodra je begint te lezen raakt je in de ban van het verhaal. Twee belangrijke onderwerpen, kanker en pedofilie, voeren de boventoon in dit aangrijpende verhaal . Dat Freek hiermee worstelt en gaandeweg in zijn leven steeds meer met zijn geweten in de knoop zit wordt zodanig goed verwoord dat het je tot diep van binnen raakt. De titel ‘Als littekens jeuken’ wordt duidelijk in het verhaal.

Doordat Jan zoveel gevoel in zijn karakters heeft gelegd is het verhaal intens en heftig. Het heeft een flinke dosis psychologie in zich waardoor het je raakt en je ook de vraag aan jezelf stelt: stel dat het jezelf was overkomen, zou jij wel aangifte hebben gedaan? En hoe zou je jezelf hieruit staande hebben weten te houden?

Jan Kouwenhoven heeft met zijn boek ‘Als littekens jeuken’ een enorme schrijversgroei doorgemaakt en heeft zijn lat een stuk hoger gelegd voor zijn volgend boek waar ik nu al naar uit kijk.'

-Coenraad de Kat (recensent voor o.a. Hebban)

‘Als littekens jeuken’ van Jan Kouwenhoven grijpt je bij de keel. Het gaat over de dertienjarige jongen Freek die vlak na het verlies van zijn vader, misbruikt wordt door zijn oom Pim.

Het boek is geschreven met een duidelijke hoofdstukaanduiding. Het verleden wordt chronologisch aangeduid met jaartallen, terwijl er tussendoor ook hoofdstukken zijn over het heden staan. In de jaartal hoofdstukken word je getroffen door de strijd die Freek aangaat. Moet hij ermee naar buiten komen, dan valt zijn familie misschien uiteen en gaat de politie zeker op zoek naar het verleden van Freek en dan zal blijken dat hij twee keer met de politie in aanmerking is gekomen.

Vlak na het misbruik, wordt Freek een ontzettende pestkop op school maar ook daar buiten. De verandering wordt ook door zijn familie waargenomen en eerst denkt iedereen dat het door het verlies van zijn vader komt, zoals hij zelf zegt, maar de twijfels blijven. Freek komt er achter dat oom Pim ook nog een seksuele relatie met een man heeft terwijl hij met de blinde tante Rianne getrouwd is. Hij stuurt een confronterende foto aan de vriend van Pim, maar de situatie blijft zoals het was.

Als Freek denkt dat er meerdere kinderen zijn misbruikt door zijn oom, durft hij nog steeds niet naar buiten te komen met zijn verhaal. Freek lijdt hier erg onder.

De hoofdstukken over het heden gaan over de ziekte van zijn vrouw Eva die voor de tweede keer vecht tegen borstkanker. Dan ontmoet hij Sas, het meisje dat al op de basisschool gepest werd. Freek ging haar na de dood van zijn vader nog erger pesten dan daarvoor. Ze praten dingen uit, maar Freek twijfelt aan de vergevingsgezindheid van Sas. Toch ontmoeten ze elkaar vaker. En dan ontpopt het verhaal zich in een spinnenweb, waar eigenlijk geen winnaars zijn, alleen verliezers.

Het is een mooi boek dat ik iedereen kan aanraden.'

-Elly van der Meer

'Zeer indrukwekkend, meeslepend. Om en om een hoofdstuk over het verleden en heden. Over seksueel misbruik door een familielid en kanker. Ik ben van plan om het eerste boek van Jan Kouwenhoven "De Worsteling" ook te gaan kopen, want ik vind dit een zeer prettige schrijfstijl. Realistisch geschreven en zeker een aanrader is mijn mening.’

-Amri Lakenman

'Het boek "Als littekens jeuken" van Jan Kouwenhoven krijgt van mij een 10 en is echt aan te bevelen om te lezen. Het is indrukwekkend en neemt je mee terug naar het verleden maar ook weer mee in het heden! Het boek gaat over o.a. gepest worden, seksueel misbruik en kanker, goed beschreven wat dit met je doet, dat je het gevoel van pijn en vernedering eigenlijk nooit meer kwijtraakt en wat voor ellende dit allemaal kan geven op latere leeftijd. Fijne schrijfstijl en vanaf de eerste paar bladzijden wil je eigenlijk niet meer stoppen met lezen.'

-Anneke uit den Bosch

'Een bijzonder mooi boek met aangrijpende onderwerpen die voor veel mensen herkenbaar zijn. Je voelt het schaamte en schuldgevoel door de bladzijdes heen, echt heel goed verwoord. Het heeft mij persoonlijk zeer aangegrepen daar je toch weer oude wonden openhaalt, maar het helpt zeker bij de verwerking. Ik raad het boek dan ook echt aan, leest goed weg door de combinatie van verleden en heden. Bedankt Jan Kouwenhoven.'

-Astrid van den Berg

'Na het lezen van het eerste boek van Jan Kouwenhoven, kon ik niet wachten tot zijn tweede boek uit zou komen. Dit boek steeg ver boven mijn verwachtingen uit. Als lezer word je volledig meegenomen in de belevingswereld van onder andere Saskia en Freek. Een boek dat je tot in het diepst van je hart raakt en zo sterk is, dat stoppen met lezen geen optie is. Meevoelen met een boek is nog nooit zo intens geweest als met dit boek. Hij weet als geen ander emoties en gevoelens bij de lezer over te brengen. Jan laat zien wat voor geweldige schrijver hij is, ik zal de eerste zijn die zijn volgende boek aanschaft!'

-Kristel van de Brug

'Wat een bijzonder, gruwelijk goed boek van Jan Kouwenhoven.

Heden en verleden wisselen elkaar af terwijl je meegenomen wordt in het verhaal van Freek. Misbruik, schaamte, kanker, verdriet en wraak staan centraal. Niet een boek dat ik vooraf snel zou uitkiezen, met name omdat ik echt braakneigingen kreeg tijdens het lezen van de misbruik scenes. En het idee dat dit soort dingen echt gebeuren maakt het alleen maar erger. De worsteling van Freek, in zijn haat en onmacht tegen zijn oom Pim doen je na 30 pagina's de oom al willen vermoorden met eigen handen... En dan Saskia, de opdringerige oud klasgenoot. Meerdere malen vraag je je af wat dat mens van hem moet, maar ook waarom Freek zich zo mee laat nemen. Wat heeft zij Freek te vertellen? Een spannend verhaal afgewisseld met de harde realiteit van kanker. Het verdriet van de onmacht, het verlies en het leven met. Zelf een klein traantje gelaten op pagina 235...

Jan Kouwenhoven heeft een hele prettige manier van schrijven, waardoor hij je gemakkelijk in het verhaal meeneemt als of hij je het zelf vertelt tijdens een kop koffie. Je vliegt door het verhaal heen, en ook al denk je te weten waar het verhaal heen gaat weet hij je toch te verrassen. Ondanks het walgelijke en tegelijkertijd verdrietige thema heb ik enorm van dit boek genoten!'

– Cisz Strasters (beheerder van BoekenVerslinders)

De Worsteling (2014)

Alleen nog rechtstreeks verkrijgbaar per mail

Jack Phillip Samson, oprichter van succesvolle onderneming Arpare, strijkt neer op Lanzarote. Op dit zonovergoten eiland hoopt Jack, JP voor vrienden en intimi, zijn leven weer wat in kaart te brengen nu het thuisfront in Arnhem verre van stabiel is. Zijn huwelijk met Hannelore heeft zijn glans verloren en het stel lijkt om andere redenen dan de liefde voor elkaar nog getrouwd te zijn. Het duurt niet lang of JP valt voor de charmes van de Wassenaarse Felice de Bruin, die met haar echtgenoot in de kamer naast de zijne vertoeft in een onvervalst en uiterst fraai Spaans hotel. JP en Felice vinden elkaar in de gestolen uren, met het risico dat de man van Felice achter hun escapades komt. Harry is een figuur die op z'n zachtst gezegd nergens voor terugdeinst. Hij mag dan geen enkel oog voor zijn vrouw hebben, hij ziet haar echter wel als zijn eigendom. Het leven neemt een volkomen andere wending als JP zich inlaat met een wereld die niet de zijne is.

BOEKPRESENTATIE GROOT SUCCES

Vrijdagavond 27 juni 2014 is De Worsteling gepresenteerd, in de voetbalkantine van CDW. Met 180 aanwezigen werden de stoutste verwachtingen overtroffen.

Foto's: Rik Heres

Recensies over thriller De Worsteling

'Ontzettend knap in elkaar gezet debuut. Ik hou van de gruwelijkheden die erin voorkomen en hoe ik me er soms op betrapte met een gejaagd gevoel te lezen, alsof ik zelf continu op mijn hoede moest zijn.'

-Chinouk Thijssen (auteur van o.a. Blindelings)

'Een uitzonderlijke goede mix van een roman en een thriller, met een grimmig karakter.'

-VrouwenThrillers

'Je zult het maar aanleggen met een mooie vrouw en er later achter komen dat ze getrouwd is met een zware crimineel, die geen halve maatregelen neemt. Dat overkomt de hoofdpersoon, Jack Philip (JP) Samson. Hoewel getrouwd gaat hij dit liefdesavontuur aan. Het komt hem duur te staan, zijn gezinsgeluk en zijn bedrijf lijden hier ernstig onder. Zelfs kan hij zich niet onttrekken aan een vriendschappelijk contact met een andere zware crimineel. Hoe ontkomt hij aan de problemen? De auteur werkt dit gegeven boeiend uit zonder dat de vele verwikkelingen de plot aantasten. Het gegeven is realistisch, de gebeurtenissen zouden zo kunnen plaatsvinden...'

-NBD Biblion

'Een heel knap debuut waarin ongeveer alles aan de orde komt...'

-Graag gelezen.blogspot.nl

'... zeer vermakelijk verhaal.'

-Thrillerlezers

'Een verhaal over liefde, seks, intriges en wraak neemt je mee op de achtbaan die de Worsteling heet. Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt het wel, deze uitspraak past het beste bij dit verhaal. (…) Het verhaal leest als een achtbaan vol emoties. Waarin weinig zwakke momenten te vinden zijn. (…) De Worsteling heeft mijn erg nieuwsgierig gemaakt wat er nog meer uit de pen van Jan Kouwenhoven komt in de toekomst. Een geweldig debuut dat zeker de moeite waard is.'

–theSword

‘Bijzonder veel spanning (…) met geloofwaardige personages en met zeer goede dialogen in meeslepende scènes.’

–Bureau Script Noordwijk

‘Een uiterst beklemmend verhaal over een ommekeer in iemands leven die zomaar van de een op andere dag kan geschieden. Als geen ander weet de auteur zijn personages hun grenzen op te laten zoeken en hen in dusdanige posities te brengen dat ze zichzelf er in verliezen dan wel er sterker uitkomen. Voorzien van een correcte opbouw, tal van noodzakelijke ingrediënten, een goede aankleding en een perfecte interactie tussen de hoofdrolspelers maken dat De Worsteling een indrukwekkende thriller mag worden genoemd.’

–Scriptbureau Proeflezeres

Jan Kouwenhoven Publishing © 2014-2017 | Alle rechten voorbehouden.